Юрій Андрухович «Радіо Ніч»

14.02.2021

Переглядів: 582

http://chytay-ua.com/

Список Ротського (не плутати зі списком Бродського чи списком Рота, якщо такий існує) – це перелік пісень, всуціль мінорних, що їх слухає герой нового роману Юрія Андруховича впродовж ефіру на Радіо Ніч. У цьому ефірі не буде дзвінків від вдячних слухачів, зачитування вайбер-чату та несмішних анекдотів. Зрештою, ми навіть не впевнені до кінця, чи не грає він лише в його, Ротського, уяві.

Ностальгічний монолог героя, що з глибиною ночі все більше нагадуватиме сповідь, лише розкреслює роман. Головним оповідачем є його таємничий біограф. Він вивчає документи, спілкується з тими, хто знав Ротського, буквально йде слідом за героєм, навіть переживає містичну пригоду – до найдрібніших деталей бачить усе так, як бачив Ротський.

Що ж видатного зробив цей чоловік, що його життя стає предметом дослідження? Йосип Ротський, він же Йос, він же Агресор, він же мандрівний музика із ренесансної епохи, - східноєвропейський різноокий Девід Бові з круком на плечі, герой придушеної революції і в певному сенсі навіть терорист! Він змушений тікати від політичного переслідування, та, як на щастя, отримує для цього фінансові ресурси. Його ім’я поступово просувається вгору по списку на ліквідацію і скоро по душу Ротського прийдуть так звані «режимські». Або, можливо, вона дістанеться дияволу?

«Якщо Бог нам батько, то диявол – найкращий друг» - основний мотив роману. Перед читачем постають цілком схоластичні питання: скільки диявола у людині і скільки людяності у диявола? Він перестріває Ротського у різних іпостасях  – друга дитинства, власника клубу, фінансового шахрая, агента спецслужби, – і щоразу має для нього пропозицію. Та кожна така зустріч незворотно змінює життя героя.

Тема контакту героїв Патріарха з диявольськими силами не є для нього новою. У розмові (програма «Говорить Жадан») з Сергієм Жаданом Андрухович окреслює це як кружляння над одним мотивом, де він щоразу ускладнює собі завдання. І, дійсно, відданий читач помічає еволюцію.

Тяжіє над Ротським і божественний образ батька. Якщо батько – Бог, отже, він син Божий! Що стоїть за цим? Де міра його відповідальності за спасіння світу? Чи може він сам стати батьком-Богом? З численних інтриг роману ця є чи не найважливішою.

Пунктирність любовної лінії у сюжеті є оманливою. Ловелас Ротський уникає любові, говорить про неї як про найбільшу залежність. Та, зрештою, з’являється така душа, що змушує його змінити думку.

Читач декодує роман. Андрухович розсипає у тексті численні покликання на образи та твори. Чого варті лише «Носороги» Ежена Йонеско? Він теж мусив залишити батьківщину (не будемо тут згадувати її назву, щоб це було ще однією інтригою) через незгоду з новопосталим режимом.

Всесвіт «Радіо Ніч» старомодний і манірний, сповнений самоіронії. Він стилістично переплетений із рештою романів Патріарха. Є і явні перегукування: гурт «Доктор Тагабат», де Йос був клавішником, грає на музичному фестивалі в «Рекреаціях». Для відданого шанувальника «Радіо Ніч» стає зустріччю із давнім знайомим. Цікаво дізнатися, як у нього йдуть справи. І Андрухович відповідає приязно: сюжет його роману часом передбачуваний, ви ж бо давно знайомі!, але виважений і динамічний.

Андрухович – майстер постмодерних дзеркал, він спотворює реальність у власний химерний спосіб. І хоча прямих згадок немає, та ми легко впізнаємо у цій деформованій дійсності Україну. Автор говорить не лише про події революції, але й про спустошення масовою міграцією, корумпованість владних структур і повсюдний жлобізм.

Та найкраще Патріарху вдалося продемонструвати силу та потенціал культури. Чи не показово, що у розстрільному списку переважають саме діячі цієї сфери? Музика ж стає відповіддю на насилля. Філософським каменем, що дарує вічну молодість. Музика єднає континенти, перекликає між собою епохи. Навіть ми, слухаючи список Ротського, відчуваємо свою причетність до дійства.

Саша Доморосла

Історик, бібліотекар, підпільний критик

author photo