Роксолана Жаркова «Нуль цілих, нуль десятих»

20.12.2021

Переглядів: 429

http://chytay-ua.com/

Жаркова Р. Нуль цілих, нуль десятих. Повість.К.: Український пріоритет, 2021. 172 с.

Повість Роксолани Жаркової «Нуль цілих, нуль десятих» перемогла на цьогорічному V Всеукраїнському літературному конкурсі ім. Григора Тютюнника.Письменниця окреслила проблематику твору як «вибір, який живе у кожному», вибір для себе і вибір себе. Важливо, що, будучи ще молодою людиною, авторка сама намагається зрозуміти природу цього явища. Наскільки вибір є усвідомленим, детермінованим і скільки в ньому Божого Провидіння, яке від нашої волі не залежить.

Головний герой Вадик перебуває у постійній внутрішній боротьбі. Він балансує між бажаннями і пошуком правильних рішень, боязню робити вибір…І страхом його не зробити. Але він поважає також й вибір тих, з ким зводить його доля: Молі – жінки, яка знає, чого хоче, у яку вперше в житті закохався, Агілас, яка вірна своїй релігії і яка «просто вже чиясь». У підсумку – боротьба і латентні душевні митарства приводять його на війну, реальну війну, де він змушений буде або змужніти, або загинути…

Авторка послуговується індивідуальними художніми засобами і стилем написання. Образні порівняння дуже конкретні, зазвичай використовуються там, де потрібно підкреслити біль або глибину переживань: «Поки на мене напосілися думки, ніби бджолині рої, і я безуспішно вигадую собі захисні сітки на обличчя і руки, черево і ноги, на всього себе разом узятого, мені терпне від укусу чергової згадки. І я тягтиму жало цієї пам’яті…».  

У повісті багато запитань. Героя – до себе;  - до інших; - до обставин та подій; - до вищих сил. Вони – у кінці розділів, у дужках і поза ними…  Ми рухаємося цими запитаннями, як вказівниками на роздоріжжях його думок, наших думок,разом з героєм пробуємо давати на них свої відповіді. І це головна ознака того, що повість є художнім явищем. Бо справжній художній твір повинен ставити запитання, а не давати відповіді.

Окремо хочу сказати про назву – дуже вдалу в ареалі окресленої концепції. У координатах нуль цілих, нуль десятих ми під постійним прицілом вибору. Але в цьому є щось надзвичайно обнадійливе: обнулившись, ми завжди можемо почати заново. Почати з чистого аркуша.