Ганна Улюра «Ніч на Венері: 113 письменниць, що сяють у темряві»

01.03.2021

Переглядів: 360

http://chytay-ua.com/

Сяйво літературних «Венер» долинає до нас крізь тисячоліття і з наближенням до наших днів помітно посилюється. Щоб побачити його, не потрібно чекати темного часу доби та шукати найяскравішу «зірку» на небосхилі (Венеру, планету, часто плутають із зіркою). Достатньо звернути погляд на власні книжкові полиці. Там обов’язково знайдеться томик хоча б однієї зі 113 авторок, яких літературознавця Ганна Улюра включила у свою добірку.

Формула Улюри досить оригінальна: рік на Венері триває 225 діб. Ділимо на два, адже жінки найчастіше виділяють час для себе уночі, коли їх вже не займає денний побут. Заокруглюємо та отримуємо 113 письменниць. Решта днів залишається «анонімам», котрі майже завжди  - «анонімки», тобто, жіночої статі.

Звісно, 113 письменниць – це далеко не весь жіночий канон. В одному з інтерв’ю авторка згадувала, що у неї було аж чотири варіанти добірок і у жодній імена літераторок не повторювались. Вона завжди мріяла написати історію жіночої літератури. Над книгою Улюра працювала півтора року і напам’ять знає, який номер припадає на кожну зі згаданих письменниць. Розмах її ерудиції вражає, а гострий літературний зір дозволяє підмічати у творах героїнь важливі дрібниці. Вигадливий механізм кожного есею зацикльований, останнє речення повертає до першого, тож перечитуєш їх, як заклинання.

Чи є в есеїв спільний знаменник? Вони об’єднані пошуком автобіографічності. Улюра намагається відтворити портрет кожної авторки за тим, як у її творчості зображено власний досвід. Часом портрет чіткий і містить розмашистий автограф. Та переважно малюнок прихований, тож ледь-ледь проступає з-під густих мазків сюжетних поворотів. Побачити його може лише експерт чи експертка.   

Літературний портрет подано у тандемі з художнім. Кожен есей ілюстровано малюнком Крістіни Золотарьової, котра теж тлумачить образи письменниць, але вже в іншій мистецькій стихії.

Та все ж біографії великих авторок самоцінні не до кінця. Вони є приводом до розмови про канон. Якщо у чоловічому письменницькому всесвіті є традиція «батько-син», то жінки такої спадковості позбавлені. Жіноча література – це сестринство, стверджує Улюра. А сестринство означає конкуренцію за місце у літературі, навіть крізь віки. Та є дещо, що об’єднує цих некревних сестер. Ніби у магічному ритуалі, до якого допускаються лише посвячені жриці – не об’єднані пантеоном своїх богинь, та об’єднані покликанням до письма, вони творять нові унікальні сенси.

Героїні Улюри – це авантюристки та новаторки. Кожна зі 113 авторок внесла у літературу щось кардинально нове, чим змінила її. Багато імен стануть відкриттям для читача. «Ніч на Венері» - антихрестоматія, що знімає бронзу з класиків та пропонує цілком неочікувані тлумачення. Навіть на знайомих з дитинства авторок та їхні твори Улюра змусить поглянути крізь неочікувану оптику. Карлсон в Астрід Ліндгрен – це провідник дітей у світ мертвих?!

З планетарію Ганни Улюри виходиш зі списком літератури для обов’язкового читання, дещо гортаєш вже у процесі. А потім ще довго вдивляєшся у літературне небо в надії, що там замайорить комета із продовженням, бо 113 днів для Всесвіту – це так мало... 

Підтримати нас можна тут - Підтримати проект

Саша Доморосла

Історик, бібліотекар, підпільний критик

author photo